رمزگشایی از سفر جنجالی نتانیاهو به آمریکا-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
یادداشت جواد الهنداوی، دیپلمات سابق عراقی؛

رمزگشایی از سفر جنجالی نتانیاهو به آمریکا

نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دنبال خروج سیاسی از بن بست، نه با فلسطینیان یا حزب الله، بلکه با آمریکایی هاست. وی باید بداند آمریکا به نمایندگی از نخست وزیر صهیونیست و سربازانش نمی‌جنگد، بلکه همه چیزهایی را که صهیونیست‌ها نیاز دارند از نظر تسلیحاتی، پشتیبانی، مشاوره و… فراهم می‌کند.
جواد الهنداوی؛ دیپلمات سابق عراقی
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۸ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 25
کد خبر: ۲۵۱۳۷۱

رمزگشایی از سفر جنجالی نتانیاهو به آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ برنی سندرز، سناتور آمریکایی در مصاحبه با MSNBC دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی را با دونالد ترامپ، نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «دیدار خداحافظی فردی شکست خورده با شکست خورده ای دیگر» و «ملاقات جنایتکاری جنگی با کسی که در ارتکاب جنایت ها کمکش کرد»، توصیف کرد و گفت: من در سخنرانی جنایتکار جنگی در کنگره آمریکا شرکت نخواهم کرد. 

 
بشریت و تاریخ شرف و اخلاق باید به یاد داشته باشد آمریکا، کشور مدعی دموکراسی و حقوق بشر، عامل جنایت های جنگی، نسل کشی و نقض حقوق بشر را به سخنرانی رسمی در برابر نمایندگان مردم آمریکا دعوت کرد. این توصیفات از جنایت های انجام شده (جنایت های جنگی، نسل کشی و نقض حقوق بشر) به وسیله سازمان ملل متحد و توافقات بین المللی مشروعیت یافته است.

 
این دیدار به تنهایی برای محکومیت اخلاقی و فرهنگی آمریکا کافی است؛ نه من و شما، بلکه مردم شریف و خردمند جهان در صفحه تاریخ و کسانی که به ابعاد اخلاقی و انسانی حرام بودن جنایت جنگی پی می برند، ان را محکوم می کنند.

 

خواسته نتانیاهو و کابینه اش سرعت بخشیدن به تحویل مهمات مخرب و ایجاد مزاحمت نکردن در روند ادامه جنایتش است


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قبل از دیدار با جو بایدن، دولت آمریکا و لابی صهیونیستی در این کشور از اقداماتی که باید انجام دهد و مأموریت اصلی اش در واشنگتن غافل نشد، بنابراین نمایندگانش را برای مذاکره درباره توافق آزادی اسیران در غزه، به دوحه فرستاد تا با سؤال درباره وضعیت زندانیان، به افکار عمومی در آمریکا پاسخ دهد. وی پیش از دستور بمباران تأسیسات نفتی یمن در بندر الحدیده، رژیم صهیونیستی را ترک نکرد؛ عملیاتی که در پاسخ به حمله پهپاد انفجاری یمن موسوم به «یافا» به تل آویو انجام شد و در آن آمریکا، انگلیس و چند طرف دیگر نقش داشتند.

 
این دیدار برای نتانیاهو اهداف، ابعاد سیاسی و تبلیغاتی بیشتری از اهداف نظامی یا اعلان جنگ دارد، زیرا خواسته نتانیاهو و کابینه اش سرعت بخشیدن به تحویل مهمات مخرب و ایجاد مزاحمت نکردن در روند ادامه جنایتش است. وی می خواهد آمریکا کمک کند تا قضات دادگاه کیفری بین المللی ساکت یا آرام شوند.

 
عنوان سفر نتانیاهو ایراد سخنرانی درباره جنایت هایش در غزه و محقق نشدن اهداف اعلام شده است، اما در دستور کار این سفر و موارد اعلام شده و نشده، دیدار وی با بایدن، رئیس جمهور آمریکا و لابی های صهیونیستی قرار دارد.


این سؤال مطرح می شود، نتانیاهو در سخنرانی خود چه خواهد گفت و احساسات بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را که به حمایت مطلق از رژیم صهیونیستی و مواضع غیردوستانه اش در قبال مصر مشهور است، بر چه موضوعی متمرکز و غلغلک خواهد داد؛ ایران و سایر کشورهای منطقه؟


وی بی تردید از صحبت درباره غزه خودداری می کند، زیرا این موضوع در ذهن هر شنونده، تصاویری طولانی را با صحنه های دردآوری از کودکان، زنان و سالمندانی که ذبح و زنده به گور می شوند، تداعی می کند. نتانیاهو از یادآوری حوادث غزه پرهیز می کند، زیرا گفتن این کلمه، وی را یاد ناکامی اش در تحقق اهداف می اندازد.


نتانیاهو بر ایران و حماس تمرکز خواهد کرد و آنها را منبع تروریسم، نه تنها برای رژیم صهیونیستی، بلکه برای متحدانش و منطقه می خواند. تمرکز وی بر ایران پیام دیگری به رئیس جمهور آینده آمریکا در رابطه با پرونده هسته ای ایران دارد.


آنچه در سخنرانی نتانیاهو مقابل کنگره، در مقایسه با سخنرانی وی در سال 2015 میلادی تمایز ایجاد می کند، اینکه نخست وزیر رژیم صهیونیستی اکنون برای آنها دشمنی جدید همچون یمن به سوغات آورده است.
ایستادگی در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی دیگر محدود به کشورهای حلقه مقاومت نیست، بلکه همه جناح‌ها، جنبش‌ها و مجامع اجتماعی به مخالفت با موجودیت رژیم صهیونیستی برخاسته اند. بنابراین دیدار نتانیاهو و بایدن را به شایستگی می توان دیدار شکست خوردگان توصیف کرد. هر دو دچار مشکل هستند، به ویژه نتانیاهو که تنها دو گزینه دارد و یکی بدتر از دیگری است؛ گزینه گسترش جنگ یا کنار گذاشتن عرصه نبرد و پذیرش شکست. اما گسترش جنگ علیه چه کسی؟

 

نتانیاهو از یادآوری حوادث غزه پرهیز می کند، زیرا گفتن این کلمه، وی را یاد ناکامی اش در تحقق اهداف می اندازد


اگر رژیم صهیونیستی بخواهد جنگ را گسترش دهد، نتانیاهو کسی نیست که تصمیم بگیرد آن را محدود یا متوقف کند و آمریکا و رژیم صهیونیستی به خوبی از این موضوع آگاه هستند و می دانند جنگ آینده برای چند روز یا یک ماه نیست، بلکه برای سال هاست.

 


رژیم صهیونیستی در غزه با دشمنی مواجه است که میدان و جبهه پشتیبانی زمینی اش متحد و همه بدون محدودیت زمانی می جنگند. نتانیاهو قادر به گسترش جنگ نیست و منظور از گسترش جنگ، حمله هوایی و زمینی به لبنان است.


امروز نتانیاهو به دنبال خروج سیاسی از بن بست، نه با فلسطینیان یا حزب الله، بلکه با آمریکایی ها برای دستیابی به دستاوردهای شبه سیاسی و ارتقای روحی خود و شهرک نشینان است. نخست وزیر رژیم صهیونیستی باید بداند آمریکا به نمایندگی از نتانیاهو و سربازانش نمی جنگد، بلکه همه چیزهایی را که صهیونیست ها نیاز دارند از نظر تسلیحاتی، پشتیبانی، مشاوره و ... فراهم می کند.

 
محور مقاومت متوجه عقب گرد آمریکا شده است، بنابراین می‌بینیم مقاومت در غزه، میدان و جبهه پشتیبانی آن با شجاعت و اعتماد به نفس بالا می‌جنگند و جسارت به چالش کشیدن صهیونیست ها را دارند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار